Generellt gäller nedan köp- och leveransvillkor för www.pieceofease.com (sajten) som ägs och drivs av Hafstedt Interior and Design AB. Köpvillkoren tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på sajten av kunder som är bosatta i Sverige. Än så länge har vi valt att fokusera på den svenska marknaden, men på sikt kan detta komma att ändras och även andra länder kan bli aktuella.
Som kund har du rätt att begära ut den information som vi har om dig som kund. Du har också rätt att ändra dessa uppgifter eller få dem raderade om du så önskar. Vid frågor så kan du kontakta oss via vårt frågeformulär, vi kommer att svara så fort vi kan om möjligt inom 48 timmar.
Huvudkontoret
Hafstedt Interior and Design AB
Storgatan 36
543 32 TIBRO
Sweden
Lager- och returadress
Hafstedt Interior and Design AB
Storgatan 36
543 32 TIBRO
Sweden
Företagsinformation
Hafstedt Interior and Design AB
info@pieceofease.se
Org.nr 559210-0894
Momsreg.nr SE559210-089401
När du väljer att registrera din beställning i kassan ingås ett avtal om köp. En orderbekräftelse skapas automatiskt utan manuell översyn. Om något är fel i ordern kontaktar vi dig för att hantera ditt inköp. Det kan handla om att en vara är reserverad, att varan du beställt fått ändrad leveranstid eller andra oförutsedda händelser.
Vi ingår endast avtal med myndig person (18 år och över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande. Eventuella undantag finns i enlighet med Föräldrabalken.
De priser vi har på sajten är våra dagsaktuella priser inklusive moms. Momsen är inkluderat i totalkostnaden som du ser i kassan. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan avisering. Priserna inkluderar inte fraktkostnad. Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp.
Vi har många produkter på sajten och ibland kan ett pris bli felaktigt. Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden, alternativt låta dig ångra köpet samt få återbetalning. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.
Vi försöker ha så mycket som möjligt på vårt eget lager, men en viss andel av vårt sortiment är beställningsvaror. Så fort vi får din order gör vi en beställning hos vår leverantör. Om leveransen skulle bli försenad eller om produkten inte längre finns tillgänglig hos leverantören kommer vi att kontakta dig via E-post. I de fall produkten inte längre är tillgänglig kommer vi att kreditera ditt köp.
Då vi är återförsäljare går vi efter tillverkarens rekommendationer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen. Du har självklart tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen om den produkt du köpt inte har en garanti som utgör ett ökat skydd.
Skador på paket
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Vi reserverar oss för att produktinformation som finns på hemsidan kan vara felaktig på grund av tryckfel eller tekniska fel. Observera att produktbilder på hemsidan ibland kan skilja sig från verkligheten och inte alltid är en exakt återgivning av den riktiga produkten. Färger, material och utseende kan variera på grund av bildkvalitet och bildskärmsinställningar. Givetvis stävar vi efter att återge produkterna på bästa sätt men lokala nyansvariationer kan förekomma beroende på inställningar hos er eller på grund av bildmaterialet vi fått inte helt överensstämmer. Vid köp av dyrare föremål så som te.x. möbler så skickar vi färgprover mot en mindre ersättning.
För att erbjuda bästa förpackningslösningen och så snabba leveranser som möjligt kan din order sändas i två eller flera paket (kollin). Detta anges då i den spårningslänk du får i din leveransbekräftelse. Det är inte säkert att dina paket ankommer samtidigt till uthämtningsstället, men du ska alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida. Skrymmande varor skickas som hemleverans och övrigt till ditt närmsta postombud.
För beställningar där alla produkter finns i lager har vi normalt en hanteringstid på 1-4 arbetsdagar innan de skickas med en speditör från vårt lager. Om produkten inte finns i lager gör vi först en beställning till vår leverantör. Så fort produkten åter är i lager gäller normal hanteringstid. Vid högtider och storhelger som till exempel julhandel och Black Friday kan hanteringstiden påverkas.
På sajten kommunicerar vi förväntad leveranstid på respektive produktsida när det gäller beställningsvaror som vi inte har på lager. Leveranstider kan variera mellan olika leverantörer och kan förändras löpande. Vi kan inte påverka våra leverantörernas leveranstid till vårt lager, men meddelar dig via E-post vid eventuella förseningar enligt punkt 2.5 nedan. Vissa leverantörer kan leverera direkt till er, detta är i så fall något som framgår på produktsidan.
Notera att vi inte kan lämna några garantier för våra leverantörers leveranstider till vårt centrallager.
Orderbekräftelse
Efter genomförd beställning får du kort därefter en orderbekräftelse med information om ditt köp, samt aktuell lagerstatus för alla orderrader.
Uppdaterad leveransinformation
Om din leverans skulle bli försenad kommer du att meddelas via E-post så fort vi har fått ett nytt förväntat leveransdatum från vår leverantör. Detsamma gäller om någon av dina produkter skulle vara slut hos leverantör.
Leveransbesked
När din order skickas från vårt lager får du sedan ett leveransbesked via E-post. I leveransbeskedet finns en spårningslänk så att du kan följa din beställning hela vägen hem till dig eller till ett ombud.
SMS-avisering
Slutligen blir du aviserad via SMS när ditt/dina paket finns att hämta ut eller när du kan förvänta dig hemleverans. Dina paket kan ankomma till uthämtningsstället vid olika tillfällen, men du ska alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida.
När din beställning lämnat vårt lager så övergår leveransansvaret till fraktbolaget och vi kan ej lämna någon leveransgaranti. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar som orsakats av våra leverantörer eller av fraktbolag efter upphämtning på vårt centrallager. Alla försändelser skickas fullt försäkrade.
Vid beställning av möbler eller andra produkter som är skrymmande och inte ryms hos ett postombud erbjuder vi hemleverans. Hemleveranser innefattas normalt sett inte av våra erbjudanden för fri frakt. Ibland erbjuder vissa leverantörer leverans till slutkund. I de fall denna möjlighet finns så framgår det på produktsidan.
Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet/terminalen i 14 dagar efter att det ankommit. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar så kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig 150 kr för ej uthämtat paket. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett "ej uthämtat paket" och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.
Du kan välja att få din leverans till vår butik för uthämtning. Detta leveransalternativ är alltid gratis. Dock erbjuder vi inte leverans till butik för möbler eller annat skrymmande gods.
Som konsument har du som grundregel rätt att ångra ditt köp (ångerrätt) i 14 dagar när du handlar på distans utanför affärslokalen, men det finns vissa undantag. Ångerrättens 14 dagar börjar gälla dagen efter att du mottagit din vara. Om det är en tjänst som sålts börjar ångerfristen gälla dagen efter att avtalet ingåtts.
Ångerrätten gäller inte för specialbeställda produkter. D.v.s. varor som inte lagerförs hos oss utan som beställs från tillverkare/leverantör efter att ni lagt er order och beställningen till tillverkare/leverantör har genomförts.
Som konsument är det ni som står för returfrakten om ni ångrar ert köp. Är det däremot fel på varan (en reklamation) är det vi som betalar för returfrakten.
Ångra beställning som ej hanterats
Om du vill utnyttja din ångerrätt och hantering av din order ej påbörjats kan du häva ditt köp. Om din order dellevereras och du vill utnyttja ångerrätten på den del av din order som ännu inte hanterats av vår lagerpersonal kan du också häva den delen av ditt köp. Du kan också ta bort produkter från din order efter den lagts, förutsatt att hantering av dessa inte påbörjats. För att häva din order eller ta bort produkter från den, vänligen kontakta vår kundtjänst.
Ångra beställning efter leverans
Om du vill utnyttja din ångerrätt på en order efter lagerhantering har påbörjats, så måste du ta emot ordern för att sedan returnera den till oss på vanligt vis.
Giltighet
Avbeställning är ej giltig förrän du fått en bekräftelse från oss via E-post eller telefon.
Returer
Skulle du inte vara nöjd med varan så kan du skicka tillbaka den till oss och få pengarna tillbaka för din retur minus returfrakt som du själv får bekosta. Ta kontakt med oss innan du skickar tillbaka något, detta för att hanteringen av returen kommer att gå snabbare.
Varornas skick
Du har rätt att packa upp och kontrollera produktens finish och funktion. Varorna måste vara i ursprungligt skick och packade i originalförpackning då de returneras till oss. Notera att originalförpackningen ej bör användas som ytterkartong i och med att produkten kan skadas och du kan få ett värdeminskningsavdrag. Produkten måste vara i oförändrat skick och till exempel ej monterad om produkten du beställt kräver montering.
Värdeminskningsavdrag
Vi förbehåller oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset. Avdraget görs på det totala returbeloppet innan det återbetalas till dig. Vi gör en enskild bedömning vid varje unik retur om storlek på avdraget, men minsta avdraget är 200 kr.
Retur av skrymmande gods
För möbler eller annat skrymmande gods som kräver upphämtning kontakta kundservice för returupphämtning.
Transportansvar
Transportansvar innebär att du ansvarar för att din försändelse kommer fram hel till oss. Packa därför gärna varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden och använd gärna ett alternativ där du kan spåra försändelsen, till exempel paket eller rekommenderat brev.
Hanteringstid
Från att din retur ankommit till vårt lager reserverar vi oss en hanteringstid på upp till 20 arbetsdagar för att inspektera produktens skick och registrera produkterna som returnerade.
Återbetalning
Vi genomför återbetalningen efter hanteringstiden och när din retur är registrerad och godkänd av vår lagerpersonal. Det tar därefter normalt 5-7 bankdagar innan Klarna har återbetalat pengarna till ditt konto. En bekräftelse skickas via E-post och en återbetalning görs alltid till samma betalkort som användes när du slutförde sitt köp. Har du valt att betala med faktura så kommer Klarna att ta kontakt med dig på din E-postadress för vidare information gällande återbetalningen.
Retur till butik
I dagsläget erbjuder vi retur i butiken för varor köpta online men som är betalade och hämtade i butiken.
Retur av specialbeställning
Returrätten gäller ej specialbeställningar. En order är en specialbeställning om det rör en vara som inte finns på hemsidan, till exempel om du kontaktar kundtjänst för att köpa en reservdel till en produkt. Du kommer bli informerad av kundtjänst i förhand om din order räknas som en specialbeställning.
Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst för snabbare hantering som sedan vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis där felaktigheten/defekten tydligt framgår.
Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel på varan som sker inom två (2) månader anses alltid vara inom skälig tid. Vid en godkänd reklamation står vi som handlare för alla kostnader som kan kopplas till returen, inklusive all frakt.
Tillvägagångssätt
Skulle du inte vara nöjd med varan eller om den har gått sönder i leveransen så önskar vi att du skickar in bilder på defekten tillsammans med ditt ordernummer via kontaktformuläret. Så fort vi mottagit detta så kommer vi att återkomma till dig med ett svar i ditt ärende.
Avgifter
Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst om vi bedömer att en retur är nödvändig. (I vissa fall behövs ingen retur av den defekta produkten.) När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således ingen returfrakt för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.
I Sverige erbjuder vi Klarna som betalningssätt. Klarna i sin tur erbjuder flera olika alternativ för dig som kund att genomföra din betalning. Klarna presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. När du har identifierats uppvisar Klarna vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.
När vi har mottagit, behandlat och godkänt din retur på vårt centrallager så upprättas din återbetalning. En bekräftelse skickas då via E-post och en återbetalning görs alltid via samma betalningssätt som användes när du slutförde ditt köp.
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
Klagomål eller synpunkter avseende våra tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundtjänst via kontaktformuläret här. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Kontaktuppgifter:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se
Europeiska kommissionen har också en hemsida som kommer att underlätta för konsumenter och näringsidkare att lösa tvister genom ett online system (ADR/ODR) Alternative or Online Dispute Resolution.
Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad/strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
Produkten har blivit tillagd i varukorgen